Neďaleko obce Telgárt, pod Kráľovou hoľou, v malebnom prostredí Horehronia leží pozoruhodná technická stavba - Chmarošský viadukt. Jedná sa o tehlový železničný most postavený v 30.rokoch minulého storočia, tvorený deviatimi oblúkmi. So svojou dĺžkou 113,6m a výškou 18 metrov pretína Gregorovu dolinu. Most je skutočnou dominantou okolia a je pekne vidieť od cesty z Telgártu smerom na Vernár.
Kto sa chce pozrieť bližšie k mostu, stačí odparkovať auto popri ceste (prípadne dojsť pešo) a prejsť pár sto metrov po cestičke cez lúku. Stáť pod mostovou konštrukciou a pozerať sa smerom nahor stojí skutočne za to. Pohľad na majestátne piliere vzbudzuje v človeku veľký rešpekt. Okrem iného je Chmarošský viadukt veľmi pekne zasadený do miestneho prírodného koloritu a pekne tak dotvára vzhľad krajiny. Nie nadarmo je kamenný viadukt Chmaroška považovaný za jednu z najkrajších a najfotogenickejších technických stavieb na Slovensku.
O tom že objekt priťahuje pozornosť sme sa presvedčili aj počas našej krátkej návštevy. Počas niekoľkých minút, čo sme si robili fotky z diaľky, sme stretli niekoľko turistov, či okoloidúcich, ktorí narýchlo zastavili auto pri ceste, aby si spravili zopár záberov. Našťastie priamo pod mostom sme nestretli nikoho a tak sa dalo pohodlne spraviť zopár záberov.
Chmarošský, alebo Chramošský?
Pri browsovaní internetom sa dá naraziť na viacero názvov tejto technickej pamiatky. Najčastejšie sa používa názov CHMARošský viadukt, alebo viadukt Chmaroška. Zaujímavý je aj jeho akoby skomolený názov CHRAMošský viadukt, ktorý nájdete pomerne často. Pri pohľade na výsledky vo vyhľadávači Google je 429 výsledkov pre pojem CHMArošský a 382 výsledkov pre pojem CHRAMošský viadukt. Momentálne mám pri sebe dve knihy o Slovensku a v každej sa píše inak. Takže už to vyzerá tak, že každý si môže nazvať tento železničný most podľa svojho vnútorného presvedčenia :) Hoci musím podotknúť, že na smerovníku vedúcemu k mostu bolo napísané Chmarošský viadukt!
Telgártska slučka
Chmarošský viadukt je jedným z mostov Telgártskej slučky, ktorej účelom je prekonať pomerne vysoké prevýšenie na malom území. Hneď za dedinou Telgárt vchádza vlak do špirálového tunela v tvare slučky s polomerom oblúka 400 metrov a dĺžkou 1239 metrov, pričom vzdialenosť medzi oboma tunelovými portálmi je len 83 metrov. Sklon železničnej trate v tuneli je 12,5‰ a rieši nárast výšky o 31 metrov v stúpaní do sedla Besník.
V ďalšej časti pokračuje trať Telgártskym viaduktom (22 metrov vysoký a 86 metrov dlhý železobetónový most) so sklonom 17‰ a už spomínaným Chmarošským viaduktom. Ďalej trať prechádza Hronským tunelom v dĺžke 250 metrov a končí 848metrov dlhým vrcholovým Besnickým tunelom. Besnický tunel je zároveň najvyššie položený železničný tunel na Slovensku.
Telgártska slučka je súčasťou železničnej trate Červená skala – Margecany, ktorej výstavba trvala od roku 1931 až po 1936. Táto trať mala zabezpečiť ďalší rozvoj železničnej trate v tejto oblasti a celkovo bola v tom období veľkým prínosom pre rozvoj dopravy na Slovensku.
Čo si pozrieť v okolí viaduktu?
- Kráľova hoľa - najznámejšia hora východnej časti Nízkych Tatier s vysielačom na vrchole, vynikajúci vyhliadkový bod
- Hrebeňovka Nízkych Tatier - jeden zo základných turistických prechodov slovenských hôr, absolútne krásna trasa na 3-4 dni
- Národný park Muránska planina - jedna z najdivokejších oblastí Slovenska, ktorú možno prejsť značenými chodníkmi
- Muránsky hrad - ruina hradu pri obci Muráň